onsdag, juni 4

Dare to refract the surface of silver. Våga bryta ytan på silver, korpus i samtid.


Klara Erikssons fristående forskningsår på Researchlab, Konstfack avslutades med en presentation och ett event


Klara har utgått från bunken, den vardagliga skålen som har aktiverats i testkök. Testköken har bestått av familjer här i Stockholm. Vad testköken ledde till bla var insikten om att ett vardagsföremål i silver går att använda som en symbol för diskussioner om vilka föremål vi väljer att omge oss med. Den naturliga utvecklingen var även att Klara själv blev en av dem som använde sina föremål vilket ledde vidare till en rad nya slutsatser och tankar.

- Jag blev enormt överraskad över att det var en sådan skillnad att hantera bunken i mitt hem, jämfört med när jag hanterar den i verkstaden. Det blev slående hur levande silvret är! I hemmet är våra taktila minnen av de vardagliga föremålen stark. När jag vispade grädde i bunken kände jag hur silvret blev kallt och immigt av den kylskåpskalla grädden. Någonting jag visste, men tydligen ändå inte visste.

Hennes examination/presentation mynnade ut i ett event där man just vispade grädde och åt med skedarna utan handtag, närmare maten.



Inga kommentarer: